Europę i Azję od wieków łączył Szlak Jedwabny. Jednym z pierwszych Europejczyków, którzy dotarli tym szlakiem na stepy Kazachstanu był polski franciszkanin o imieniu Benedykt. W latach 1245-1247 brał on udział misji dyplomatycznej Stolicy Apostolskiej w głąb Azji. Tamta podróż przez stepy Kazachstanu stała się najstarszym świadectwem nawiązania stosunków dyplomatycznych między naszymi regionami. Mnich-podróżnik odegrał kluczową rolę w zbieraniu informacji o Wielkim Stepie. To dzięki niemu Europa zdobyła wiedzę o mieszkańcach tego regionu świata.
Współcześnie Polacy też są liderami wyznaczaniu Nowego Szlaku Jedwabnego. Przykładem tego typu działań jest Euroterminal w Sławków posiada połączenie kolejowe tzw. Szeroki tor (1520 mm), który umożliwia przeładunek towarów w imporcie i eksporcie pomiędzy dwoma systemami kolejowymi (Europa Zachodnia 1435mm) z wykorzystaniem potencjału Euroterminalu w Sławkowie. Nowy szlak umożliwi skrócenie transportu towaru z Azji. Obecnie transport drogą morską towarów trwa około 45 dni, a połączenie kolejowe pozwoli skrócić ten czas do 16 dni. Co jest bardzo istotne w transporcie towarów np. np. elektroniki. Zmniejszą się też koszty transportu, a poprawi bezpieczeństwo przewożonych towarów.
Sławków staje się klamrą wspinającą szlaki transportowe Wschód –Zachód. Polska staję się dla państw azjatyckich bramą na zachód. Dlatego wizyta ambasadora Republiki Kazachstanu ma ogromne znaczenie dla poszerzenia kontaktów gospodarczych. Republika Kazachstan graniczy z Chinami oraz państwami, które wchodziły w skład byłego Związku Radzieckiego. Obecnie te kraje zaczynają się dynamicznie rozwijać i szukają kontaktów gospodarczych z krajami UE. Dlatego wizyta ambasadora Republiki Kazachstanu Jerika Utembajewa w dniu 31 października w Euroterminalu daję nadzieję na rozwój kontaktów gospodarczych między Polską i Kazachstanem a za jego pośrednictwem innymi krajami azjatyckimi. Strategiczne położenie Euroterminalu jest też wielką szansą na rozwój gospodarczy Śląska i Małopolski. Sławków ma szanse stać się miejscem, gdzie będą mogły nawiązywać się kontakty gospodarcze miedzy krajami UE i Azji. Bliskość dużych miast takich jak Sosnowiec i Katowice, gdzie odbywają się targi gospodarcze stanowią naturalne zaplecze dla rozwoju tego typu kontaktów. Sławków jest najdalej na zachód usytułowaną stacją linii szerokotorowej (od granicy z Ukrainą lina kolejowa liczy około 400 km) - posiada bezpośrednie połączenie z międzykontynentalną Magistralą Transsyberyjską oraz biegnącym z Chin via Kazachstan tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem, umożliwiającymi m. in. rozwój transportu kontenerowego na trasach: Daleki Wschód oraz Azja – Europa Zachodnia. Jednocześnie, Euroterminal znajduje się w pobliżu przecięcia Paneuropejskich Korytarzy Transportowych łączących Wschód z Zachodem (Paneuropejski Korytarz Transportowy III) oraz Północ z Południem (Paneuropejski Korytarz Transportowy VI). Lokalizacja w pobliżu najbardziej zurbanizowanej części Polski, jaką pozostaje Aglomeracja Śląska dodatkowo stwarza warunki wyjątkowe w skali kraju. Terminal obsługuje m.in. stałe połączenia z polskimi i niemieckimi portami bałtyckimi oraz z Europą Zachodnią. W ramach współpracy z partnerami pochodzącymi z Europy Zachodniej oraz Rosji, towary w kontenerach ekspediowane są w kierunku wschodnim, nie tylko do Moskwy czy do Kijowa, lecz również do Korei Południowej, Afganistanu, Kazachstanu oraz do wielu innych rynków. Euroterminal realizuje połączenia kolejowe w kontenerowym ruchu rozproszonym ze stacjami kazachskimi (np. Karaganda, Ałma Ata, Kulsary). Tranzit time dla w/w połączeń wynosi ok 16-18 dni do stacji przeznaczenia.